Publicerad i Årskurs 4, Bilduppgifter, Månadens konstnär

Månadens konstnär – Gustav Klimt

På fredag kommer vi gå igenom en ny konstnär i årskurs 4. Denna gången kommer det handla om konstnären Gustav Klimt. Jag hoppas att hans konst kommer inspirera eleverna lika mycket som den inspirerar mig. Han konst är verkligen vacker med all guld och alla mönster. Dock målade han väldigt mycket nakna damer under hans levnadsår, så jag har fått leta rätt länge efter tillräckligt många konstverk att ha till ett bildspel, där damerna inte var allt för nakna. Jag vill ju inte skrämma de stackars barnen, haha.

Då årskurs 4:orna har sina bildlektioner på fredagarna så har vi bara tre lektioner kvar fram till jullovet. Lucia och skolavslutningen hamnar de två sista fredagarna. Därför har jag suttit och funderat ut passande vinteruppgifter, som jag tror de kommer hinna under dessa tre lektioner. Det vi kommer fokusera på under denna period är färger som Gustav Klimt använde sig av, och mönster.

Genomförande:

Lektion 1
  • Vi startar med en PowerPoint om Gustav Klimt. Vi kommer samtala om vem han var, hur hans liv såg ut och om hans konst. Vi kommer även titta på trailern till filmen ”The woman in gold” som handlar om en av Gustav Klimts tavlor. Filmen utspelar sig i slutet av 90-talet då en kvinna stämmer Österrike, då hon vill ha tillbaka just denna tavla som nazisterna stal från hennes familj under andra världskriget. Just denna tavla var lika värdefull för Österrike som Mona-Lisa är för Frankrike, därför ville de inte lämna ifrån sig tavlan i första taget. Trailern till filmen hittar ni här:
  • Efter genomgången kommer eleverna få ut varsina bilder med massa olika mönster. Bilden ser ut såhär:

Denna bild kommer vara som en slags hjälp och inspirationskälla för eleverna till verket de ska börja med veckan efter. I de tomma rutorna ska eleverna själva hitta på egna mönster.

  • Om någon elev hinner färdigt innan lektionen är slut så har jag målarbilder föreställande två av Gustav Klimts konstverk. Målarbilderna kommer från denna målarbok, som jag hittade förra året i en bokhandel utanför Gekås. På bilderna står det små siffror och längst ner på bladet står samma siffror igen i olika färgade rutor. Tanken är att om exempelvis nummer 1 är grön så ska eleven fylla i alla fält med siffran 1 i grön färg. När eleven har färglagt färdigt så blir det någon av Gustav Klimts konstverk.
Lektion 2-3

Under de två sista lektionerna ska eleverna ägna sig åt två vinterbilder.

  • Eleverna väljer om de vill ha den svarta bilden på en snögubbe eller den svarta bilden på julkulor. (Konturerna på snögubben och julkulorna har jag gjort i datorn och sedan skrivit ut på svart papper)
  • Om man väljer julkulorna så fyller man i varje julkula i valfritt mönster med färgpennor i passande ”Gustav Klimt-färger” (Förslagsvis guld, silver, gul, orange, vit). Antingen tar man inspiration av bildspelet på Gustav Klimts tavlor som kommer visas under lektionerna på smartboarden, eller så tar man fram sitt ”mönsterpapper” som man arbetade med under första lektionen.
  • När man har gjort mönster i alla julkulor klipper man ut dom och sätter på grönt papper. Om man vill så får man gärna rita mönster på det gröna pappret så det ser ut som en gran.

  • Om man istället väljer snögubben så börjar man med att rita ett streck som avgör var marken och himlen är. Sedan tar man färgpennor i passande ”Gustav Klimt-färger” och gör olika mönster i varje ”fält”. Alltså ett mönster på marken, ett mönster på himlen, ett mönster för snögubbens hatt och tre olika mönster för snögubbens tre kroppsdelar. Om man vill får man gärna lägga dit ögon, näsa, mun, knappar och armar!

När jag började med min exempelbild hade jag lite för stora ambitioner och tänkte att eleverna skulle rita flera mönster i samma ”fält”. Jag insåg under tiden jag gjorde mönster i marken att eleverna inte skulle hinna allt detta på två lektioner. Därför ändrade jag mig till att endast göra ett mönster i varje fält. Det är även därför exemplet ovan inte ser likadant ut som jag beskrev i min beskrivning.

Kopplingar till LGR11:

  • Bildframställning – teckning
  • Olika element som bygger upp och skapar rumslighet i bilder, till exempel linjer och färg och hur dessa kan användas i bildskapande arbete.
  • Verktyg för teckning,
  • Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar.
  • Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.
  • Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna bildskapandet.

Lämna en kommentar