Publicerad i Årskurs 5, Bilduppgifter

Kawaii

Relaterad bild

Något de allra flesta i årskurs 5 tyckte var kul var att rita manga. Så innan jullovet ville jag hitta på något riktigt lustfyllt, och enkelt, för dem. Eftersom de gillade att rita manga tänkte jag att de borde tycka om att rita kawaii också! Kawaii är dessutom så mycket enklare än manga, då det enda som egentligen krävs är ett par gulliga ögon och en liten näpen mun.

Detta var ett kort projekt som bara tog två lektioner.

Bildresultat för kawaii
Lektion 1

Vi startade upp med en PowerPoint där jag berättade om vad kawaii var. Vi tittade på olika bilder tillsammans och såg att det alla kawaiibilder hade gemensamt var att dessa figurer var lite fylliga i figuren, hade söta ögon, samt att deras munnar var nästan i jämnhöjd med ögonen. Små näpna ansikten med andra ord. Kawaii betyder ”gullig” på japanska, så det är inte konstigt att denna målarstil har fått det namnet. Under PowerPointen berättade jag även om företaget Sanrio och kawaiidrottningen Hello Kitty. Sist berättade jag om att kawaii inte bara är en målarstil, utan även en livsstil bland många människor. Som exempel visade jag upp en bild på Dolly Style, som är typiskt kawaii.

Bildresultat för dolly style

Efter genomgången ville jag påvisa tydligt att verkligen vad som helst kunde vara kawaii, bara man satte ett litet gulligt ansikte på det. Så eleverna fick komma på förslag på föremål som jag ritade till kawaii på tavlan. Exempel eleverna kom på var vantar, tröja, kalsonger, lampa. Eleverna såg då hur lätt det var att rita kawaii.

Efteråt fick eleverna välja om de ville rita något föremål i kawaiistil på egen hand, eller följa redan utskrivna ”lär-dig-rita-kawaii”-bilder.

Bildresultat för hello kitty
Lektion 2

Under denna lektion fick eleverna använda sina datorer. Eftersom detta var lektionen innan jullovet så skulle de rita en vinterinspirerad kawaiibild, eller ett julkort för de som firar jul. På tavlan hade jag skrivit upp tio stycken olika youtubeadresser som eleverna fick välja mellan. Alla youtubeklipp var steg-för-steg-videos på hur man ritade olika kawaiifigurer. Eftersom jag ville att eleverna skulle göra något vinterinspirerat så valde jag ut endast sådana. Men om man vill rita kawaii under andra månader så kan man söka på endast ”how to draw kawaii” och låta eleverna välja fritt själva.

Relaterad bild

Kopplingar till LGR11

  • Bildframställning – teckning […]
  • Redskap för bildframställning – Verktyg för teckning
  • Bildanalys – Konst-, dokumentärbilder och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer, hur de är utformade och vilka budskap de förmedlar

Lämna en kommentar